تفسیر روان جاوید(سوره مبارکه کهف)

الا ای طایر قدسی در این ویرانه برزنها 

                                 بسی دام است و دیو و دد بسی غول است و رهزنها

 

آیات 60-82 سوره مبارکه کهف به قضیه حضرت موسی وخضر اختصاص داده شده­است شروع مسأله آن بود که چون خداوند با حضرت موسی (ع) تکلم فرمود و الواح تورات را بر او نازل کرد حضرت نزد بنی اسرائیل برگشت و به منبر رفت و کرامت­های الهی را که به او شده بود نقل فرمود در این لحظه در دل حضرت موسی خطور کرد که از من عالم­تر آفریده نشده­است که در پی این خطور جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و از طرف خداوند برای او پیغام آورد که که در محل تلاقی دو دریا (یکی دریای روم و دیگری دریای فارس) کنار سنگی مردی است که داناتر از تو است نزد او برو و از علمش تعلم نما پس آن حضرت دانست که خطا کرده است...همین جا به چند مسأله برخورد می­کنیم همانطور که می­دانیم حضرت موسی از پیامبران اولوالعزم است و جزء معدود پیامبرانی است که از بین 124 هزار پیامبر (بیان هزار وکنار هم قرار گرفتن اعداد 1 و 2=1*2 و 4=2*2 دال بر کثرت است)  اسم مبارکشان به کرات در قرآن کریم با آن عظمت بیان شده است از طرفی آن حضرت صاحب عصمت است و مبری از گناهان متعارف و حتی نسیان و فراموشی و از طرفی امی هستند حال این خطای حضرت موسی را چگونه می­توان حل کرد؟آیا اگر فرد عادی از علمی همانند حضرت موسی برخوردار بود اگر فکری که از ذهن حضرت موسی گذشت به ذهن او خطور می­کرد باز هم خطاکار به حساب می­آمد؟آیا تقوی حضرت موسی در مرتبه تقوی عام است که تنها از حرام­ها اجتناب کند و واجبات را انجام بدهد یا ایشان در مرتبه بالاتری از تقوی هستند که حتی امور عادی مردم عادی برای او گناه محسوب می­شود؟مسأله دیگر در باب علم حضرت موسی است او که امی است و پیغمبر مرسل بلکه اولوالعزم است و نباید کسی در عصر او اعلم از او باشد و آنچنان جان زلالی دارد که به محض اراده فورا می­تواند بی­حجاب به مطلق امور علم پیدا کند چه شده است که از او عالم­تر پیدا شده است؟این علم که نزد حضرت خضر است چه نوع علمی است که موسی امی صاحب عصمت از آن به ظاهر محروم است؟

و دیگر اینکه حضرت خضر هم پیغمبر مرسل بوده و معجزش آن بود که روی هر چوب خشک و زمین خشکی که می­نشست سبز می­شد و به این سبب او را خضر نامیدند اسم واقعی او بلیا بود و در مقدمه لشکر ذوالقرنین بود که برای پیدا کردن آب زندگانی می­رفتند خضر او را یافت و نوشید و ذوالقرنین نیافت و او زنده و پاینده و راهنمای خلق است و در رکاب امام زمان (عج) حاضر و ظاهر می­گردد.

ادامه دارد

الهی،اگر دانشمند رهزن شود از هر اهریمنی بدتر است،که دزد با چراغ است.

علامه حسن زاده آملی(حفظه الله)

/ 5 نظر / 13 بازدید
سعیده

دهمين دوره ي ختم جمعي قرآن مجيد جهت سلامتي و تعجيل در ظهور حضرت ولي عصر(عج) در وبلاگ روزگار رهایی درحال برگزاری است. عزيزاني که تمايل به شرکت در اين دوره از ختم قرآن را دارند در بخش نظرات وبلاگ همراه با جزء انتخابي ثبت نام کنند. التماس دعا

بهار محمدی فرزانه

تفسیرایی که گذاشتی خیلی جالبن امیدوارم با تلاش و کمک خدا به هر جایی که دوست داری برسی موفق باشید

فانی

سلام بسیار وزین و قابل استفاده جواب سوالاتی که در این پست مطرح شده را به دانستن مشتاقم ممنون از محبتتون سربلند و رستگار بحق پروردگار[گل]

فانی

لینکتون نمودم با اجازه

پیروز

سلام باید قبل از شهادت هزار بار شهید شد باید بمیریم قبل از مردنمان باید هجرت کنیم از خود از خودی((ویران)) وآغاز کنیم سلام بر خدا را سلام بر حسین را سلام بر طهارت وسلام بر چفیه های خاک گرفته دیگر وقتی نمانده تا کوچ مرغان مهاجر دیگر باید رفت اینجا زندان است وکس در این زندان نمیخواند سرود رهایی سرود سلام بر خدا وپاکدامنی اندکی بیشتر اگر مانیم از دست میرود گوهر خدایی خلق گوهر یکرنگی ومهر باید کوچید اینجا زمینش آتشین است پا که در زمین میگذاری میبینی میسوزد کفشهای رونده واز حرکت میایستد عاشقانه های خدا باید رفت دیگر این زمین جای سکونت نیست[گریه][قلب شکسته][تعجب]