تفسیر روان جاوید(سوره بنی اسرائیل)

به بسم الله الرحمن الرحیم است          سراسر آنچه قرآن کریم است

در ذیل آیه 85 آمده است:

خداوند به پیغمبر فرموده بگو روح از امر (یعنی کار یا فرمان) پروردگار من است چون مجرد از ماده و لوازم آن است و فقط به فعل خداوند و امر "کن وجودی" او بدون احتیاج به ماده و مدت وجود پیدا می­کند و در این کلمه شریفه لطیفه جامعه،اشاره به حقیقت و بیان مبدأ پیدایش آن شده است به نحوی که عقل مات می­شود با معذرت از بیان تفصیلی برای عدم استعداد و قصور علم بشر از ادراک حقایق موجودات خصوصا مجردات که از آن به عالم امر تعبیر می­شود که فرمود "و شما از علم داده نشدید مگر کمی" یعنی کمی از علم یا کمی از شما،چنانچه از روایت قمی(ره) استفاده می­شود که مراد کمی علم بشر در برابر علم خداوند است و از روایت عیاشی (ره) از امام باقر(ع) معلوم می­شود مراد باطنی،کمی علماء در بین مردم است و منافات ندارد که هر دو،مراد باشد در ظاهر و باطن،چنانچه مکرر بیان شده است چون قمی فرموده یهود از پیغمبر از روح پرسیدند فرمود:روح از امر پروردگار است و شما از علم داده نشدید مگر کمی،آنها عرض کردند:این مخصوص به ما است؟حضرت فرمود:خیر شامل تمام مردم است،آنها گفتند:این چگونه می­شود؟!تو می­گویی بر من قرآن نازل شده و بر شما تورات و می­گویی کسی که خداوند به او حکمت داده خیر کثیر عطا فرموده،پس آیه "ولو ان ما فی الارض من شجره اقلام  و البحر یمده من بعده سبعه ابحر ما نفدت کلمات الله" نازل شد که دلالت دارد برآنکه علم خداوند غیر متناهی و نامحدود است و علم بشر هر قدر باشد در برابر آن کم و محدود است.

/ 4 نظر / 5 بازدید
استاذنا

با سلام و درود به شما دوست گرامی؛ از این که با قدوم خود روشنی بخش "استاذنا" بودید از شما متشکریم. در ضمن حالا که "استاذنا" را دیدیداگر کمی این احساس در درونتان به وجود آمد که "استاذنا" حرف های نویی برای گفتن دارد و می‌تواند هر چند کم و ناچیز در خدمت به مکتب اهل البیت موثر باشد و دیدید که دلتان می‌خواهد که در نشر این حقائق با او در یک سنگر باشید می‌توانید با لینک "استاذنا" با نام "استاذنا (آیت الله شیخ جواد مروی)" با ما در نشر حقائق حقه ی مکتب اهل البیت شریک باشید. اجرکم عندالله.

استاذنا

12 مطلب اخیر "استاذنا" به شرح ذیل می‌باشد: 1- روش جدید سلفیه؛ 2- مذهب حکیم ابوالقاسم فردوسی و سنایی غزنوی؛ 3- افراط و تفریط آری یا نه؛ 4- نقد سخنان آقای محمد مجتهد شبستری در دانشگاه صنعتی اصفهان؛ 5- صحیفه‌‌ی سجادیه معجزه‌ی اهل البیت (علیهم السلام) 6- حضرت زینب (سلام الله علیها) نماد صبر و قدرت 7- شاهکار زندگی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) 8- حضرت آیة الله العظمی حاج شیخ محمد تقی بهجت (ره) 9- فتح خرمشر فتح ارزشهای اسلامی 10- 2 نکته از یک تشییع (جدید) 11- حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) (جدید) 12- شاخص های دولت اسلامی در نداي رهبری (جدید) آدرس ما: www.ostazona.blogfa.com

استاذنا

سلام؛ از زحمتی که به شما دادیم عذرخواهیم. اگر دلتان خواست ما را لینک کنید. در زندگي اميرالمؤمنين نمونه هاي بسيار زيادي از مروت و مدارا مي توان مشاهده کرد. يکي از اين موارد مداراي حضرت با عايشه است. عايشه از مسببين اصلي جنگ جمل بود. حضرت بعد از پيروزي بر اصحاب جمل عايشه را با همراهي برادرش محمد بن ابي بکر به مدينه فرستاد.[بلعمي، تاريخنامه طبري، تهران، نشر سروش، 1378، ج4، ص633] همين رفتار حضرت سبب شد که عايشه همواره از کرده خويش پشيمان باشد و بگويد: اي کاش سالها پيش از اين مرده بودم.[محمد بن جرير طبري، تاريخ الطبري، ترجمه ابوالقاسم پاينده، تهران، نشر اساطير، 1375، ج6، ص2469 و ج32، ص274] با خوارج نيز حضرت در ابتدا با مدارا رفتار کرد، با اينکه حضرت علي ـ عليه السلام ـ را کافر مي دانستند، اما حضرت مزاحم آنها نمي شد و حتي حقوق آنها را از بيت المال قطع نکرد. اما بعد از اينکه آنها دست به انقلاب زدند و امنيت راهها را سلب کردند و غارتگري و آشوب پيشه کردند، علي ـ عليه السلام ـ آنها را تعقيب کرد و در نهروان رو در روي آنان قرار گرفت.[مطهري، مرتضي، جاذبه و دافعه امام علي (ع)، تهران، نشر صدرا، 1381، ص142ـ143]

بهار

هو. سلام. من قبلا وبی که توی بلاگفا داشتید رو اومده بودم. این وب هم مفید و خوبه. امیدوارم موفق باشید. یا علی علیه السلام