طیهار

 
تفسیر روان جاوید(سوره مبارکه کهف)
نویسنده : - ساعت ۱۱:٤٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٧/۱۱
 

الا ای طایر قدسی در این ویرانه برزنها 

                                 بسی دام است و دیو و دد بسی غول است و رهزنها

 

آیات 60-82 سوره مبارکه کهف به قضیه حضرت موسی وخضر اختصاص داده شده­است شروع مسأله آن بود که چون خداوند با حضرت موسی (ع) تکلم فرمود و الواح تورات را بر او نازل کرد حضرت نزد بنی اسرائیل برگشت و به منبر رفت و کرامت­های الهی را که به او شده بود نقل فرمود در این لحظه در دل حضرت موسی خطور کرد که از من عالم­تر آفریده نشده­است که در پی این خطور جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و از طرف خداوند برای او پیغام آورد که که در محل تلاقی دو دریا (یکی دریای روم و دیگری دریای فارس) کنار سنگی مردی است که داناتر از تو است نزد او برو و از علمش تعلم نما پس آن حضرت دانست که خطا کرده است...همین جا به چند مسأله برخورد می­کنیم همانطور که می­دانیم حضرت موسی از پیامبران اولوالعزم است و جزء معدود پیامبرانی است که از بین 124 هزار پیامبر (بیان هزار وکنار هم قرار گرفتن اعداد 1 و 2=1*2 و 4=2*2 دال بر کثرت است)  اسم مبارکشان به کرات در قرآن کریم با آن عظمت بیان شده است از طرفی آن حضرت صاحب عصمت است و مبری از گناهان متعارف و حتی نسیان و فراموشی و از طرفی امی هستند حال این خطای حضرت موسی را چگونه می­توان حل کرد؟آیا اگر فرد عادی از علمی همانند حضرت موسی برخوردار بود اگر فکری که از ذهن حضرت موسی گذشت به ذهن او خطور می­کرد باز هم خطاکار به حساب می­آمد؟آیا تقوی حضرت موسی در مرتبه تقوی عام است که تنها از حرام­ها اجتناب کند و واجبات را انجام بدهد یا ایشان در مرتبه بالاتری از تقوی هستند که حتی امور عادی مردم عادی برای او گناه محسوب می­شود؟مسأله دیگر در باب علم حضرت موسی است او که امی است و پیغمبر مرسل بلکه اولوالعزم است و نباید کسی در عصر او اعلم از او باشد و آنچنان جان زلالی دارد که به محض اراده فورا می­تواند بی­حجاب به مطلق امور علم پیدا کند چه شده است که از او عالم­تر پیدا شده است؟این علم که نزد حضرت خضر است چه نوع علمی است که موسی امی صاحب عصمت از آن به ظاهر محروم است؟

و دیگر اینکه حضرت خضر هم پیغمبر مرسل بوده و معجزش آن بود که روی هر چوب خشک و زمین خشکی که می­نشست سبز می­شد و به این سبب او را خضر نامیدند اسم واقعی او بلیا بود و در مقدمه لشکر ذوالقرنین بود که برای پیدا کردن آب زندگانی می­رفتند خضر او را یافت و نوشید و ذوالقرنین نیافت و او زنده و پاینده و راهنمای خلق است و در رکاب امام زمان (عج) حاضر و ظاهر می­گردد.

ادامه دارد

الهی،اگر دانشمند رهزن شود از هر اهریمنی بدتر است،که دزد با چراغ است.

علامه حسن زاده آملی(حفظه الله)