طیهار

 
بخش پایانی تفسیر سوره بنی اسرائیل
نویسنده : - ساعت ٢:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٤/۱٩
 

به بسم الله الرحمن الرحیم است          که عقل اندر صراط مستقیم است

در ذیل آیه 107 و 108از سوره بنی اسرائیل آمده است:

خداوند به پیغمبر خود دستور فرمود که به کفار بفرماید:ایمان شما به قرآن موجب مزید کمال آن نیست و اعراض شما از آن مورث نقص قدر آن نمی­شود بلکه چه ایمان بیاورید و چه نیاورید یکسان است و فرمود: چون دانشمندان از اهل کتاب که اوصاف تو را در تورات و انجیل و غیره خوانده­اند و بشارت کتب سماوی را به قدوم پیغمبر خاتم شنیده­اند و امارت نبوت و رسالت را در تو مشاهده نموده­اند و معرفت به اعجاز قرآن و اتقان احکام آن پیدا کرده­اند،وقتی بر آنها تلاوت شود از نهایت شوق و شعف به شنیدن آن و به شکر آن که خداوند وعده خود را انجاز فرموده و برای عظمت کلام الهی به رویهاشان در حال سجده به زمین می­افتند و می­گویند:خداوند از آنکه خلف وعده نماید منزه است، تحقیقا همان است که خدا به وعده خود وفا فرمود و آن پیغمبری را که دینش ناسخ ادیان و کتابش ناسخ کتب است فرستاد و چون مواعظ قرآنیه در نفوس ایشان مؤثر شود، از شوق بهشت و ترس جهنم و خوف خدا که شاید در اداء وظایف عبودیت کوتاهی کرده باشند،ثانیا روی نیاز به درگاه کریم کارساز در حال گریه و زاری و توبه و انابه بر زمین می­گذارند و این معرفت موجب مزید خضوع و خشوع و تواضع و فروتنی آنها در پیشگاه احدیت خواهد بود و اینکه از رویها به أذقان تعبیر فرموده با آنکه ذقن به معنای چانه است و آن جزئی از اجزای روی است، به نظر حقیر(مفسر) برای اشاره به سرعت ایشان در این عمل از شدت شوق است چون در حال تعجیل اول چانه به زمین می­رسد وقتی که شخص بی­اختیار به زمین افتد و کلمه ان در ان کان مخففه از مثقله است.

*ثواب قرائت سوره بنی اسرائیل:

در ثواب الاعمال و غیره از امام صادق (ع) نقل نموده که کسی که سوره بنی اسرائیل را در هر شب جمعه قرائت نماید نمی­میرد تا امام قائم عجل الله تعالی فرجه را ادراک کند و از اصحاب او باشد.

خداوند توفیق فهم آیات و روایات را عنایت فرماید

الهی،...از دل و جان توبه کرده­ام و صمیمانه به سوی تو رخت بسته­ام،"یا الله یا الله یا الله یا الله یا الله یا الله یا الله یا الله یا الله یا الله"،مسافر تائبت را بپذیر و توفیقش ده که بر عهدش استوار باشد و همواره محو دیدار باشد

علامه حسن زاده آملی حفظه الله