طیهار

 
تفسیر روان جاوید(سوره بنی اسرائیل)
نویسنده : - ساعت ۱:۱٢ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٤/۱٤
 

به بسم الله الرحمن الرحیم است          سراسر آنچه قرآن کریم است

در ذیل آیه 85 آمده است:

خداوند به پیغمبر فرموده بگو روح از امر (یعنی کار یا فرمان) پروردگار من است چون مجرد از ماده و لوازم آن است و فقط به فعل خداوند و امر "کن وجودی" او بدون احتیاج به ماده و مدت وجود پیدا می­کند و در این کلمه شریفه لطیفه جامعه،اشاره به حقیقت و بیان مبدأ پیدایش آن شده است به نحوی که عقل مات می­شود با معذرت از بیان تفصیلی برای عدم استعداد و قصور علم بشر از ادراک حقایق موجودات خصوصا مجردات که از آن به عالم امر تعبیر می­شود که فرمود "و شما از علم داده نشدید مگر کمی" یعنی کمی از علم یا کمی از شما،چنانچه از روایت قمی(ره) استفاده می­شود که مراد کمی علم بشر در برابر علم خداوند است و از روایت عیاشی (ره) از امام باقر(ع) معلوم می­شود مراد باطنی،کمی علماء در بین مردم است و منافات ندارد که هر دو،مراد باشد در ظاهر و باطن،چنانچه مکرر بیان شده است چون قمی فرموده یهود از پیغمبر از روح پرسیدند فرمود:روح از امر پروردگار است و شما از علم داده نشدید مگر کمی،آنها عرض کردند:این مخصوص به ما است؟حضرت فرمود:خیر شامل تمام مردم است،آنها گفتند:این چگونه می­شود؟!تو می­گویی بر من قرآن نازل شده و بر شما تورات و می­گویی کسی که خداوند به او حکمت داده خیر کثیر عطا فرموده،پس آیه "ولو ان ما فی الارض من شجره اقلام  و البحر یمده من بعده سبعه ابحر ما نفدت کلمات الله" نازل شد که دلالت دارد برآنکه علم خداوند غیر متناهی و نامحدود است و علم بشر هر قدر باشد در برابر آن کم و محدود است.