طیهار

 
از مصباح الشریعه
نویسنده : حمید - ساعت ٩:۳٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٢٦
 

سری میزنیم به سخنانی گهر بار از امام صادق که از کتابی منصوب به ایشان به نام مصباح الشریعه خوشه چینی گردیده

پس نظر کن تو ای مومن به نفس خود اگر میبینی خود را به به حالتی که راضی توانی شد به موت و نزول موت به تو ، و از اهوال آخرت و از عذاب و عقاب آن روز فی الجمله خاطرت جمع است ، پس خوشا حال تو که این علامت قوت ایمانست و نشانه اجتناب از معاصی است شکر کن خدارا که ترا از ارتکاب  قبایح محافظت کرده وباتیان اوامر توفیق داده چرا که تمنای موت و رضا به آن نشانه سعادت و نیکبختیست


 
 
لایق درویش
نویسنده : حمید - ساعت ۸:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٢۳
 

 گوهری ارزشمند از لسان مبارک استاد صمدی آملی

در راه سیر و سلوک معنوی در هیچ منزلی توقف نکنید همین که قانع شدی کج رفته ای هر چه هم که بدست آوردی نوش جانت فقط شکر گذار باش به عقب نگاه نکن که چه کرده ای نگاه کن ببین چه ها نکرده ای . وچه قدر فاصله داری. چنان سرگرم بالا رفتن باش که نیش شیطان و دردها و سختی ها در تو اثر نکند.


 
 
به کام دل رسیدن آرزویست که ..
نویسنده : حمید - ساعت ٧:۳۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٢۱
 

 


 
 
در محضر صادق آل محمد (ص)
نویسنده : حمید - ساعت ۸:٠٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/۱٧
 

بسم الله الرحمن الرحیم /////فاتح الابواب جنات نعیم

سفیان ثوری در مسجد الحرام میگذشت حضرت امام جعفر صادق (ع) را دید که جامه های نفیس با قیمت پوشیده اند گفت :

ولله که میروم و او را بر پوشیدن این جامه ها سرزنش میکنم پس به نزدیک حضرت آمد و گفت : ولله یا بن رسول الله که پیامبر مثل این جامه ها نپوشید و علی بن ابیطالب و هیچ یک از پدرانت چنین لباسی نپوشیدند حضرت فرمود ندکه :

حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در زمانی بودند که در میان مسلمانان تنگی بود لهذا بر خود تنگ میگرفتند و بعد از آن وسعت بهم رسانیدند

  سزاوزارترین اهل دنیا به مصرف کردن نعمتهای خدا نیکو کارانندپس این آیه را خواندند:

      قل : من حرم زینة الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق؟

بگو ای محمد که چه کسی حرام کرده است زینت خدا را که برای بندگان بیرون آورده است و خلق فرموده است و چیزهای پاکیزه و حلال از روزی را؟

پس ما سزاورارتریم از دیگران به اینها

بعد از آن فرمودند که :

ای ثوری این جامه ها که میبینی از برای لذت نفس نپوشیده ام بعد از آن دست او را گرفتند و به نزد خود کشیدند و جامه که بر بالا پوشیده بودند دور کردند و به اونمودند جامه را که ملاصق ١ بدن ایشان بود که جامه بسیارگنده ٢بود فرمودندکه: این جامه را برای خود پوشیده ام و آنجامه نفیس را برای زینت نزد مردم پس دست انداختند و جامه گنده که او بر بالای جامه ها پوشیده بود دور کردند جامه ملاصق بدنش جامه بسیار نرمی بود فرمود که :

این جامه بالا را تو برای ریای مردم پوشیده ای و جامه نفیس را برای لذت نفس در زیر .

١: ملاصق = نزدیک

٢:گنده = استنباط زمختبیشتر  محتمل است

علامه مجلسی(ره) - کتاب عین الحیات


 
 
یا الله
نویسنده : حمید - ساعت ٧:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٩
 

چنین در خاطر دارم که صدر المتالهین در تفسیر سوره مبارک (یس) و یا در تفسیر دیگر می فرماید که :

شخصی را می شناسم که حدت ذهنی بسیار داشت و از هوش وبینش سرشاری برخوردار بود کلیات و مرسلات را خوب ادراک مینمود ، اما برای او رهزنی پیش آمد که برگشت و بدین سوی منعطف شد و دل به امور مادی خوش کرد که تا آنچنان تعلقات به مادیات هوش وبینایی و صفا و بیرنگی را از او گرفت که از ادراک معانی وحقایق کلیه باز مانده و قادر به ادراک  آنها نبود .

                   ا صلا تعلق با تعقل جمع نمیشود                                       

غلام همت آنم که در زیر چرخ کبود //////////////زهر چه رنگ تعلق پذیرد  آزاد است

                                                                 استاد علامه حسن زاده آملی

 هفت چیز مسخره دارد :

1- کسی که به زبان استغفار کند و در دل پشیمان نباشد 2- هر کس توفیق از خدا بخواهد و کوشش نکند 3- یا بهشت بخواهد و بر سختی ها صبر ننماید 4- یا به خدا از آتش پناه برد و از لذت دنیا دست نکشد 5- یا مرگ را یاد کند و آماده آن نشود 6- یا خدا رایاد کند و مشتاق دیدار او نباشد 7 - یا در گناه اصرار ورزد و بدون توبه از خدا طلب عفو کند

                                                                                               امام رضا (ع)


ای حفص هر کس از اولیا ء و شیعه ما بمیرد و قرآن را نکو نداند در قبرش بدو تعلیم می دهند تا خداوند درجت اورا بالا برد چه اینکه درجات جنت بر قدر آیات قرآن است به او گفته میشود بخوان وبالا برو پس میخواند و بالا میرود .( این قبر نمودی از قبر خاکی مادیست )

                                                خطاب امام هفتم به حفص از کتاب فصل القران کافی از کلینی